Wiórki kokosowe i wszystko co warto o nich wiedzieć

wiórki kokosowe

Kokos jest orzechem rosnącym na palmie kokosowej. Palmy kokosowe pochodzą z południowo-wschodniej Azji oraz Ameryki Południowej. Orzechy dojrzewają przez okres od 12 do 15 miesięcy. Waga dojrzałego orzecha może dochodzić do kilku kilogramów.

Filipińczycy nazywają palmę kokosową drzewem życia, a w języku malajskim nazwa palmy kokosowej oznacza drzewo tysiąca zastosowań. Na wyspach Pacyfiku ich mieszkańcy uważają owoce palmy kokosowej za lekarstwo na wszelkie choroby. Skąd taki pogląd? Kokos jest doskonałym źródłem witamin, kwasów tłuszczowych przyspieszających przemianę materii i soku, którego skład jest bardzo zbliżony do ludzkiej krwi.

Oto kilka zastosowań pozyskanych z kokosa składników:

Woda kokosowa

Jest uznawana przez wielu za eliksir młodości i zdrowia. Woda kokosowa to bielmo jądra niezupełnie dojrzałych, zielonych orzechów, które ma postać płynu. Ma ona niemal identyczny skład jak osocze krwi i często była używana, jako substytut płynu fizjologicznego i podawana dożylnie. Zawiera ona witaminy z grupy B, witaminę C, potas, magnez, wapń i fosfor.

Olej kokosowy

Olej kokosowy zawiera tłuszcze MCT. Tłuszcze te cechuje bardzo dobra przyswajalność i nieodkładanie się ich w organizmie. Wspomagają one przemianę materii, a ponieważ nie są odkładane w organizmie, zwiększają tempo metabolizmu. Jest to bardzo ważne w diecie odchudzającej, ponieważ chroni przed efektem jo-jo.

Mąka kokosowa

Idealna dla osób nietolerujących glutenu i diabetyków. Zawiera ona więcej białka niż mąka pszenna czy kukurydziana. Względnie niewielka ilość strawnych węglowodanów, a jednocześnie duża zawartość błonnika nie wywołuje gwałtownych skoków cukru w organizmie. Stosowanie mąki kokosowej zmniejsza ryzyko chorób serca, obniża poziom cholesterolu oraz chroni przed cukrzycą.

Świetnie nadaje się do wypieków ze względu na łagodny zapach i smak kokosa.

Wiórki kokosowe

wiórki kokosowe z bliskaZatrzymajmy się na chwilę przy tej postaci kokosa, ponieważ jest ona jedną z najpopularniejszych. Wiórki kokosowe dodawane są do ciast i deserów. Możemy je również spotkać, jako dodatek do potraw w kuchni azjatyckiej. Poza doskonałym smakiem i aromatem, jak pozostałe części kokosa są również zdrowe. Dodawane do niskokalorycznych potraw lub jedzone oddzielnie pomagają w odchudzaniu.

Wiórki kokosowe to wysuszony, a następnie rozdrobniony miąższ orzecha kokosowego. Zawierają one witaminę C i E, witaminy, które mają pozytywny wpływ na naszą skórę oraz podnoszą odporność organizmu. Wiórki kokosowe to też witaminy z grupy B, które podnoszą kondycję naszego układu nerwowego. Są bogatym źródłem potasu, zawierają też magnez, żelazo, fosfor, sód, cynk oraz wapń.

W wiórkach tych znajdziemy również tłuszcze nasycone, które nie odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej i nie podnoszą złego cholesterolu. Znajdziemy w nich błonnik oraz elektrolity, które utrzymują równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.

Jak te małe, białe wiórki kokosowe pomagają w odchudzaniu?

Pomimo że kokos jest źródłem tłuszczy nasyconych to nie są one odkładane przez organizm a wręcz przeciwnie przyspieszają metabolizm. Dodatkowo, wiórki kokosowe pęcznieją w żołądku, powodujące efekt sytości, co przekłada się na spożywanie mniejszej ilości pokarmu.

Potas zawarty w wiórkach kokosowych powoduje usuwanie nadmiaru wody z organizmu, co również przekłada się na spadek wagi. Zmniejsza też uczucie opuchnięcia i redukuje cellulit.

MCT to kwasy tłuszczowe zawarte w kokosach. Są one odpowiedzialne za przyspieszenie metabolizmu, co skutkuje szybszym spalaniem kalorii. Nie należy się przejmować tym, że wiórki kokosowe są wysoko kaloryczne (100g to około 660 kcal), ponieważ kalorie te nie zostają w organizmie, a prowadzone obecnie badania dowodzą, że spożywanie wiórków kokosowych pozwala walczyć z otyłością brzuszną.

Zobacz również
HACCP — co to jest i czy muszę go mieć? 4

Ponieważ wiórki kokosowe pozwalają utrzymać równowagę kwasowo-zasadową w naszym organizmie, ich regularne spożywanie pozwala zapobiegać wielu chorobom. Wiórki kokosowe, jak pozostałe wyroby z kokosa, charakteryzują się właściwościami przeciwzapalnymi i antyoksydacyjnymi, co pomaga w profilaktyce przeciwnowotworowej.

Ocet kokosowy

Ocet kokosowy pozyskuje się już z samej palmy. Nacina się łodygi drzewa i pozyskany w ten sposób nektar poddaje się procesowi fermentacji. Nektar ten posiada neutralne pH oraz zawiera niezbędne aminokwasy. Ocet kokosowy jest całkowicie ekologiczny i nie posiada żadnych sztucznych dodatków. Świetnie nada się do sałatek, zup, surówek, a nawet, jako składnik marynat. Jest bogatym źródłem witaminy C, E i witamin z grupy B. Zawiera antyoksydanty i ma niski indeks glikemiczny.

Mleko kokosowe

Nie należy zapominać o mleku kokosowym. Choć nie jest to prawdziwe mleko, to jednak dobrze spełnia rolę zamiennika. Jest bogate w magnez, fosfor i potas. Wzmacnia nasz organizm i dostarcza energii, zwiększa też przyswajalność witamin z grupy B.

Jak możemy wkomponować wiórki kokosowe do naszych potraw?

Wiórki kokosowe, ze względu na charakterystyczny smak i zapach bardziej nam się kojarzą z ciastami niż ze zwykłymi potrawami. Ale to tylko nasze przekonanie. Wiórki kokosowe świetnie sprawdzą się, jako dodatek do owsianki. Będą też dobrze współgrały z jogurtami, kefirami czy owocowymi koktajlami.

W daniach obiadowych możemy je dodać do naleśników, placków czy racuchów. Jeżeli nie boimy się drobnych eksperymentów, dzięki wiórkom kokosowym uzyskamy ciekawy smak kurczaka lub indyka, który jest charakterystyczny dla kuchni orientalnej.

Jak widać produkty wytwarzane z kokosa są bardzo zdrowe a wręcz zbawienne dla naszego organizmu. Nie bójmy się wpleść ich do codziennej diety.

View Comment (1)

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

© 2019 ABCgotowanie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przewiń do góry