Teraz czytane
Przejście na zbilansowaną dietę i pozbycie się zbędnych kilogramów jednym z najpopularniejszych postanowień noworocznych

Przejście na zbilansowaną dietę i pozbycie się zbędnych kilogramów jednym z najpopularniejszych postanowień noworocznych

zbilansowana dieta

Przy postanowieniach noworocznych najważniejsze jest ustalenie realnego celu i powolne, ale systematyczne dążenie do niego. Odchudzanie może być rozłożone na kilka miesięcy. Nie powinno też wiązać się ze skrajnościami i dużymi wyrzeczeniami. Postępy warto zapisywać, a analiza notatek niech będzie najlepszą motywacją.

Ze statystyk wynika, że ponad połowa Polaków chętnie robi postanowienia noworoczne, natomiast gorzej jest z ich realizacją. Zdecydowana większość osób poddaje się już po kilka tygodniach, co może prowadzić do frustracji.

Dobrym sposobem jest zrobienie sobie takiego rachunku sumienia i zastanowienie się, co byśmy chcieli docelowo osiągnąć. Zazwyczaj większość z nas myśli o tym, żeby zrzucić dodatkowe kilogramy, albo zwiększyć masę mięśniową. I tutaj warto przede wszystkim ustanowić sobie ten cel realny, czyli ile chcemy schudnąć i od razu wyznaczmy sobie termin na realizację. Bo na przykład założenie, że schudniemy 10 kg w dwa tygodnie czy w miesiąc to jest absurdalne – mówi agencji Newseria Lifestyle Daria Łukowska, dietetyk, ekspert marki Sante.

W realizacji postanowień najważniejsze jest realistyczne oszacowanie własnych możliwości. Warto również zapewnić sobie wsparcie innych osób – najlepiej takich, które również mają podobne cele lub doświadczenie w tej dziedzinie. By skutecznie zmienić swoją sylwetkę i polepszyć samopoczucie warto też skonsultować się ze specjalistą. Dietetyk może nam pomóc chociażby we wprowadzaniu właściwych nawyków żywieniowych, które są podstawą skutecznego odchudzania.

– Warto rozpisać sobie cele długo- i krótkoterminowe. Długoterminowo chcemy schudnąć 20 kg w rok, a krótkoterminowo – co zrobimy w tym celu? Czyli w styczniu nie będziemy jeść słodyczy, krok po kroku kontrolować masę ciała i zobaczyć, w którą stronę to idzie. Podobnie z aktywnością fizyczną. Jeżeli postanowimy sobie, że będę ćwiczyć, to musimy konkretnie rozpisać, co będziemy ćwiczyć, kiedy, gdzie, jak często w tygodniu, co chcemy osiągnąć, w jaki sposób będziemy mierzyć nasze postępy. To jest bardzo ważne, żebyśmy się nie zniechęcili – podkreśla Daria Łukowska.

Zdaniem dietetyczki najlepszą formą samokontroli są systematyczne notatki. Ważne też, by zmiany traktować jako coś dobrego, a nie powód do wyrzeczeń.

Zróbmy sobie taką mapę i kiedy zobaczymy, że mniejsze cele osiągamy, to myślę, że to będzie dla nas motywacją, żeby się nie poddać. Nie popadajmy w skrajności, ale bawmy się tym. Nie narzucajmy sobie nierealnych celów, a zróbmy tak, żeby to było do osiągnięcia. Oczywiście jeden dzień odstępstwa od diety nie jest niczym złym, natomiast dieta nie powinna być dla nas karą, że przez kilka miesięcy myślimy o tym, co chcemy zjeść, a w danym momencie nie możemy. Tylko, jeżeli lubię czekoladę, to mam ją gdzieś tam wkomponowaną w dietę – mówi Daria Łukowska.

Zobacz również
Jak rozpoznać świeże mięso mielone? 13

Bardzo dobrym pomysłem jest nagradzanie się za osiągnięcie wyznaczonego celu, pod warunkiem, że nagrodą nie są słodycze czy jakiś wysoko kaloryczna przekąska.

– Można na przykład założyć sobie, że jeżeli w ciągu miesiąca nie będę jeść słodyczy przetworzonych lub zrzucę dwa kilogramy, to kupię sobie np. wymarzoną bluzkę. I to jest bardzo fajne postanowienie. Natomiast nagradzanie się w ten sposób, że przez dwa miesiące nie tknę nic złego, a po dwóch miesiącach rzucę się i będę jeść tego dużo, absolutnie nie jest dobrym pomysłem – mówi Daria Łukowska.

Nie powinno się również popadać w skrajności.  Jeżeli 1-2 dni mocno pofolgujemy, to oczywiście nic się nie stanie. Ważne, żeby po tej krótkiej przerwie wrócić do swojego postanowienia – do takiej diety, z którą czujemy się dobrze, lekko i która nam sprzyja.

Zobacz komentarze (0)

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

© 2019 ABCgotowanie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przewiń do góry