Superżywność w natarciu. Sprzedaż zdrowych produktów szybko rośnie, także w kategorii przekąsek
Polski rynek zdrowej żywności dynamicznie rośnie i według prognoz jego wartość może przekroczyć w tym roku 1 mld zł. Jednym z segmentów korzystających na tym trendzie jest superżywność, czyli produkty zawierające większe ilości składników odżywczych. Rosnące zainteresowanie tego typu produktami zachęca producentów żywności do wchodzenia w kolejne segmenty rynku. Purella Food chce w tym roku przekonać Polaków, zwłaszcza najmłodszych, do zdrowych przekąsek.
– Analizujemy rynek pod kątem przekąsek, szczególnie dla dzieci w wieku szkolnym, ponieważ zamierzamy w tym roku we wrześniu wprowadzić do sprzedaży nową linię produktów. Dziś ten obszar rynku jest wart ok. 1 mld zł, ale jest to głównie rynek słodyczy i słonych przekąsek. My interesujemy się segmentem zdrowym, który jest bardzo słabo monitorowany. Tak naprawdę jesteśmy na początku rozwoju tego rynku w Polsce, ale w Europie jest on wart około miliarda euro – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Czerwiński, członek zarządu firmy Purella Food.
Jak wynika z badania IQS, 42 proc. przekąsek stanowią słodycze. Najczęściej kupujemy je sobie sami, w 30 proc. są to zakupy impulsowe. Chętnie sięgamy po ciastka (12 proc.), czekolady (9 proc.), batony i wafle (6 proc.). Po warzywa i owoce w ramach przekąski sięga 26 proc. ankietowanych.
Ubiegłoroczne badania firmy Nielsen wskazały, że segment zdrowych przekąsek, czyli m.in. batonów musli, wafli ryżowych, chrupkiego pieczywa, suszonych owoców i niesolonych orzechów i ziaren, stanowi wciąż niewielką część całej kategorii, ale dynamicznie rośnie. Firm ocenia, że w ubiegłym roku wartość tego segmentu mogła przekroczyć 1,2 mld zł.
– Perspektywy segmentu przekąsek dla dzieci są niezłe – przekonuje Michał Czerwiński. – O zakupach rodzinnych, szczególnie produktów dla dzieci, decydują mamy. Pytane o istotne dla nich cechy przekąsek coraz częściej wskazują na skład surowcowy. Kilka lat temu w ogóle nie był on istotny. Ważne były opakowanie oraz smak.
Jak podkreśla, dziś segment zdrowych przekąsek to przede wszystkim batony.
– W Europie konsumenci sięgają po inne formaty. My też w tym kierunku idziemy: 15 marca wprowadzamy na rynek do sieci drogerii Rossmann nowe produkty pod nazwą Cubes, czyli zdrowe kostki – zapowiada Marek Czerwiński.
Polski sektor zdrowej żywności w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej i USA jest jednak wciąż mały i nienasycony, choć znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju (o ok. 20 proc. rocznie). Według Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba producentów takich wyrobów zwiększyła się o 576 proc., zaś zakładów przetwórstwa – o 780 proc. Na krajowym rynku działa około 200 firm zajmujących się dystrybucją tego rodzaju produktów oraz około 800 niezależnych sklepów specjalistycznych. Szacuje się, że w tym roku wartość rynku przekroczy 1 mld zł.
Purella Food jest producentem przekąsek na bazie chlorelli, mikroskopijnej wielkości glonu występującego w wodach słodkich, określanego jako multiwitamina natury. Alga ta zaliczana jest do grupy tzw. superfood, czyli żywności zawierającej w swoim składzie cenne dla ludzkiego organizmu składniki. To ponad 70 składników mineralnych, witamin oraz pierwiastków. Chlorella stosowana jest szeroko w przemyśle farmaceutyczny.
Purella Food to założony 1,5 roku temu start-up. Obroty firmy w tym czasie wyniosły około 2 mln zł, w tym roku mają być dwa razy wyższe. Pięcioletnia strategia przedsiębiorstwa zakłada osiągnięcie przychodów w wysokości 50 mln zł (także dzięki akwizycjom). Długofalowym celem firmy jest zajęcie pozycji lidera krajowej branży produkcji zdrowych wyrobów spożywczych.